Atragerea investițiilor și luarea în considerare a intereselor de afaceri la luarea deciziilor sunt factori cheie în dezvoltarea dinamică a economiei țării. Ce trebuie făcut pentru a îmbunătăți climatul de afaceri din țară și a face Republica Moldova atractivă pentru investitori, a spus omul de afaceri Oleg Braga, într-un interviu acordat pentru logos-pres.md.
Î: Dle Braga, Dvs. aveţi o experienţă bogată în administrarea întreprinderilor. Aţi putea să ne spuneţi ce determină succesul în administrarea unei întreprinderi?
O.B.: Întâi de toate e vorba de viziune, de strategiile concrete care sunt puse la baza administrării unei întreprinderi. O strategie este de succes dacă determină cu exactitate poziţia pe care o are întreprinderea pe segmentul de piaţă pe care activează, potenţialul de care dispune, punctele forte în raport cu alţi jucători pe acelaşi segment de piaţă, punctele slabe şi modalităţile de ameliorare a situaţiei în fiecare caz aparte, oportunităţile ce se prefigurează, inclusiv luând în calcul tendinţele de ordin general, dar şi riscurile care-şi fac deja simţită prezenţa sau care pot apărea pe parcurs. Numai având un tablou detaliat pe fiecare din dimensiunile menţionate, poţi fi sigur că ai creat baza necesară pentru buna administrare a unei întreprinderi. Eu permanent am avut această abordare în raport cu întreprinderile administrate şi pot să vă spun cu certitudine că de fiecare dată până acum ea s-a dovedit de succes.
Î: Cum îşi selectează un manager de succes echipa care-l asistă în administrarea întreprinderii?
O.B.: Personal iau în calcul trei aspecte: pe cât de relevante sunt studiile celui pe care vreau să-l atrag în echipa de manageri, ce experienţă are şi în ce măsură se potriveşte aceasta cu misiunea ce-i va reveni şi, nu în ultimul rând, gradul de compatibilitate pe care-l am eu cu persoana respectivă sau pe care-l are el (îl poate avea) cu ceilalţi membri ai echipei de conducere. Eu categoric nu sunt de acord cu abordarea că trebuie să conteze doar nivelul de profesionalism, iar restul sunt detalii mai puţin importante. De-a lungul anilor nu o dată am întâlnit situaţii când profesionişti cu o experienţă apreciabilă şi relevantă au eşuat în realizarea misiunii ce a fost pusă în faţa lor din simplul motiv că nu erau compatibili cu restul echipei, nu simţeau pulsul acesteia şi, prin urmare, nu trăgeau carul în aceeaşi direcţie. Unii confundă compatibilitatea cu loialitatea, dar, vă asigur, acestea sunt lucruri total diferite. Loialitatea presupune şi mult subiectivism, iar atunci când ai de administrat o întreprindere şi ţi-ai fixat obiective ambiţioase, subiectivismul nu trebuie să-şi aibă locul.
Î: Ce loc revine angajaţilor şi cum trebuie ei trataţi ca întreprinderea să genereze maximum de eficienţă?
O.B.: În calitate de manager, tot timpul m-am străduit ca angajaţii să nu-şi perceapă locul de muncă doar ca pe o sursă de venit. În permanenţă am depus eforturile necesare pentru a crea condiţii ca ei să se simtă importanţi, parte a unui tot întreg, participanţi la realizarea unei misiuni anume. De asemenea, m-am străduit să le cultiv sentimentul de mândrie pentru ceea ce fac, să le trezesc un ataşament oarecare faţă de întreprindere, faţă de colectiv. Dacă angajatul vine la lucru numai pentru că nu a găsit ceva mai bun, dacă-şi percepe activitatea ca pe ceva de durată scurtă până când apare o alternativă, şi randamentul este unul pe măsură.
Totodată, pentru mine este foarte importantă investiţia în profesionalismul angajaţilor. Pentru că de profesionalismul lor depinde calitatea proceselor în care e antrenată întreprinderea, iar, după caz, şi calitatea produsului final. Eu tot timpul am spus că una dintre cele mai importante investiţii pe care o poate face un şef de întreprindere este investiţia în oameni, în profesionalismul angajaţilor, în calitate. Mereu m-am condus de acest principiu şi vreau să vă spun că, cel puţin până acum, rezultatul a fost pe măsură.
Î: În calitate de manager, cum vedeţi rolul investiţiilor în dezvoltarea unei afaceri? Putem vorbi în termeni reali de investiţii serioase în întreprinderile din Moldova la această etapă?
O.B.: Rolul investiţiilor în dezvoltarea unei afaceri este esenţial, însă trebuie să înţelegem că investiţiile sunt diferite. Spre exemplu, pot fi făcute investiţii din contul mijloacelor de care dispune compania; pot fi făcute investiţii prin accesarea diferitor linii de creditare; pot fi atraşi noi investitori, care să devină co-proprietari ai întreprinderii etc. Procesul investiţional este extrem de complex şi trebuie privit din diverse unghiuri de vedere. Dar ce este important să înţelegem e faptul că fără investiţii efectuate în permanenţă sau cu o periodicitate anume capacitatea de concurenţă a unei întreprinderi scade. În unele cazuri, se poate ajunge chiar la sistarea activităţii sau la faliment. Acestea sunt regulile economiei de piaţă şi ele trebuie luate în calcul.
Totodată, trebuie să înţelegem că la această etapă nu putem vorbi de atragerea investiţiilor externe serioase în Republica Moldova. Atâta timp cât în ţara vecină este război, marii investitori vor privi cu multă precauţie la venirea sau la extinderea pe piaţa Republicii Moldova. Cred că este mult mai real să vorbim de investiţiile interne. Şi potenţialul pe care-l au investitorii locali nu trebuie subestimat.
Î: Cadrul legislativ şi normativ în vigoare este unul favorabil dezvoltării întreprinderilor autohtone?
O.B.: În linii mari, da. Desigur, atât cadrul legislativ, cât şi cel normativ pot fi îmbunătăţite, iar dacă acest proces va demara la un moment dat, este foarte important ca la el să participe şi reprezentanţii mediului de afaceri. Am în vedere, la etapa de consultări, pentru că nimeni nu cunoaşte situaţia reală din business mai bine ca oamenii de afaceri. Cineva ar putea spune că în acest caz oamenii de afaceri vor face totul pentru a trage jarul la turta lor şi opinia respectivă are dreptul la viaţă. Dar, din alt punct de vedere, având şi poziţia mediului de afaceri, factorul decizional va putea mai lesne găsi jumătatea de aur. Adică, echilibrul perfect dintre interesul statului şi cel al mediului de afaceri. Până la urmă, relaţia dintre stat şi mediul de afaceri ar trebui să fie una de parteneriat, pentru că interesele coincid. Eu de nenumărate ori şi cu diferite ocazii am menţionat că, cu cât mai dezvoltat va fi mediul de afaceri, cu atât mai mari vor fi posibilităţile statului de a soluţiona problemele social-economice.
Î: Ce credeţi că ar trebui să se întâmple ca întreprinderile din Moldova, economia naţională să înceapă să se dezvolte într-un ritm mai dinamic decât în prezent?
O.B.: După cum bine se ştie, investiţiile sunt motorul dezvoltării întreprinderilor şi a economiei în general în orice ţară dezvoltată. Deci, prioritatea noastră absolută trebuie să fie stimularea investiţiilor, atât a celor străine, cât şi a celor autohtone. Moldova reprezintă interes pentru potenţialii investitori din mai multe puncte de vedere – începând de la amplasarea geografică favorabilă şi terminând cu platformele de business bine puse la punct pe care le avem (zone economice libere, parcuri industriale). Dar, după cum spuneam mai devreme, ca să putem vorbi în termeni reali despre atragerea investiţiilor, trebuie să se termine războiul din ţara vecină. Aceasta ar însemna o minimă siguranţă a potenţialilor investiţii.
Până atunci însă putem întreprinde alte acţiuni care ar spori atractivitatea mediului investiţional din Moldova. Aici aş menţiona liberalizarea continuă a pieţei muncii, revizuirea cadrului legislativ şi normativ, dezvoltarea diplomaţiei economice etc. Dacă ne vom pregăti bine şi din timp, va veni şi ziua când vom asista la o dinamizare a fluxurilor investiţionale, ceea ce va da un impuls serios dezvoltării întreprinderilor, în parte, şi a economiei naţionale, în general.
Articolul Oleg Braga: Prioritatea noastră absolută trebuie să fie stimularea investiţiilor, a celor străine, cât şi autohtone apare prima dată în Realitatea.md.