În timp ce judecătorii de la Curtea Supremă au în mâini viitorul TikTok în Statele Unite, un număr tot mai mare de utilizatori americani de rețele sociale trec la o alternativă neobișnuită: Xiaohongshu sau RedNote, o aplicație de social media extrem de populară în China, potrivit CNN. Aplicația, care s-ar traduce ca „Little Red Book” (n.r. Micuța carte roșie, în română), adesea prescurtată de utilizatorii din SUA în RedNote, a urcat marți, 14 ianuarie curent, pe prima poziție în App Store-ul Apple din SUA.
Fondată în 2013, Xiaohongshu este una dintre cele mai mari platforme de social media din China, cu 300 de milioane de utilizatori, potrivit firmei de cercetare Qian Gua. Descrisă drept răspunsul Chinei la Instagram, aplicația a devenit deosebit de populară pentru a împărtăși sfaturi despre călătorii, machiaj și modă. Însă, deși a cucerit piața chineză, nu a câștigat prea multă importanță dincolo de lumea vorbitoare de chineză. Până acum.
Xiaohongshu crește în popularitate în întreaga lume în aceeași săptămână în care TikTok ar putea fi eliminată din SUA. Un număr tot mai mare de utilizatori americani de TikTok au început să apară pe platformă, spunând adesea că fac acest lucru ca un act de sfidare față de mișcarea Washingtonului de a controla TikTok.
De marți, hashtag-ul „TikTok refugee” („refugiat TikTok”) a strâns aproape 60 de milioane de vizualizări și peste 1,7 milioane de comentarii. „Guvernul nostru a luat-o razna dacă crede că vom susține această interdicție a TikTok”, a spus un utilizator numit Heather Roberts, într-un mesaj video pe Xiaohongshu, care a strâns peste 45.000 de aprecieri.
„Vom merge doar la o nouă aplicație chineză și iată-ne.” „Asta este mult mai bună decât TikTok”, a spus un alt „refugiat” autoproclamat într-un mesaj video. „Americanii vin aici… îmi pare rău că ne vei urî, dar promit că vom face tot posibilul.”
Migrarea bruscă a utilizatorilor din SUA către Xiaohongshu a creat o platformă puțin probabilă pentru ca utilizatorii chinezi și americani să interacționeze între ei.
„Vreau doar să vă asigur că vrem să încercăm să găsim o modalitate de a comunica cu voi, să fim respectuoși cu comunitatea voastră”, a spus un utilizator. „Vrem să fim oaspeți buni.” Unii nou-veniți americani au făcut apel la compatrioții lor să-i respecte pe utilizatorii chinezi de pe platformă. „Doar un mesaj rapid pentru utilizatorii americani care vin aici: Vă rugăm să nu aduceți politică aici. Vrem să ne distrăm aici, vrem să ne simțim bine aici și vrem să arătăm respect față de oamenii care sunt deja aici”, a postat un utilizator.
Majoritatea utilizatorilor chinezi i-au salutat cu căldură pe nou-veniți, unii chiar împărtășind tutoriale video pentru a-i ajuta pe noii „refugiați TikTok” să navigheze în aplicație.
„Acesta ar putea fi un moment istoric”, a comentat un utilizator chinez. „Se pare că s-au schimbat atât de multe într-o clipă. Oamenii obișnuiți din cele două țări ale noastre nu s-au conectat niciodată cu adevărat înainte. Sper că toată lumea poate profita de această scurtă șansă pentru a se angaja în schimburi semnificative de idei.”
O persoană chiar a profitat de oportunitatea oferită de afluxul de internauți americani pentru a cere ajutor la temele de engleză într-o postare virală care a strâns peste 2.000 de aprecieri. Ivy Yang, un analist tehnologic din China și fondator al companiei de consultanță Wavelet Strategy, a declarat că noii utilizatori americani au „creat în mod neașteptat una dintre cele mai organice forme de schimb cultural între SUA și China pe care le-am văzut în ultimii ani”.
„Utilizatorii găsesc modalități creative de a depăși barierele lingvistice, de a naviga prin diferențele culturale și de a coexista în moduri fascinante”, a adăugat ea. „Această construcție a comunității care are loc în timp real ar putea avea un impact de durată și am un optimism precaut.”
Pentru o scurtă perioadă în 2021, schimburi similare au fost văzute și pe aplicația de social media Clubhouse, unde utilizatorii chinezi și americani s-au angajat într-un dialog necenzurat pe subiecte sensibile în camerele de chat virtuale, înainte ca cenzorii chinezi să intervină pentru a bloca aplicația.
Ei bine, pentru început, Xiaohongshu nu a fost conceput pentru vorbitorii de engleză, în timp ce TikTok nu este deloc în China. Numele Xiaohongshu ar putea fi privit ca o referință la cartea fondatorului Chinei comuniste, Mao Zedong. Una dintre caracteristicile cheie ale aplicației este algoritmul său de conținut, care se concentrează mai degrabă pe interesele utilizatorilor decât pe oamenii pe care îi urmăresc. Unii utilizatori spun că acest lucru favorizează conținut mai original și reduce dominanța influențelor puternice. Compania din spatele aplicației, Xingin Information Technology, a fost fondată de Charlwin Mao și Miranda Qu și are sediul în Shanghai. TikTok este deținut de compania chineză de internet ByteDance și a fost conceput pentru un public global. TikTok nu este, de asemenea, accesibil în China, unde o aplicație soră, Douyin, deservește piața internă.
Lemon8, o aplicație comunitară de stil de viață deținută și de ByteDance, este în prezent clasată ca a doua cea mai descărcată aplicație din magazinul Apple din SUA. Lemon8 are o funcție de partajare video similară cu TikTok. Modelată după Instagram și Pinterest, a fost lansată pentru prima dată în SUA în 2023. Nu este clar dacă interzicerea viitoare a TikTok ar putea pune în pericol și operațiunile Lemon8 în SUA. Legea SUA adoptată de Congres anul trecut prevede că cerința de cedare sau interdicție se va aplica în general tuturor aplicațiilor care sunt deținute sau operate de ByteDance, ceea ce înseamnă că, deși Lemon8 nu a fost menționat în mod explicit în statut, interdicția se poate extinde și la platformă.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Articolul Ce este RedNote, rețeaua socială chineză care ar putea cuceri lumea, dacă TikTok se va închide în SUA de duminică apare prima dată în Realitatea.md.