Specialiștii de la Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal din Moldova avertizează despre riscurile la care se supun cetățenii, dacă expediază copiile actelor de identitate persoanelor necunoscute, prin intermediul rețelelor de socializare sau prin e-mail. Responsabilii menționează că răufăcătorii ar putea dubla identitatea, ar putea contracta credite în numele posesorului documentului sau ar putea recurge la șantaj.
Funcționarii au precizat la solicitarea redacției Realitatea că datele din contractele de muncă pot fi folosite pentru a crea documente false. De asemenea, informațiile din buletinele de identitate sau din alte acte pot fi utilizate pentru phising sau alte fraude, inclusiv furt de date.
„Datele furate pot fi vândute pe piețele ilegale, unde sunt utilizate de către infractori pentru a comite diverse tipuri de fraude. Aceste date pot fi cumpărate și utilizate pentru activități ilegale, cum ar fi spălarea banilor, fraudele bancare, spargeri de locuințe sau alte activități criminale.
În anumite cazuri, infractorii pot utiliza informațiile sensibile obținute din documentele furate pentru a șantaja victimele. De exemplu, pot amenința cu publicarea unor informații confidențiale sau cu obținerea altor date pentru a obține bani sau alte beneficii”, notează responsabilii.
Pentru a preveni riscurile, specialiștii recomandă ca înainte de a oferi datele sau copiile actelor, să fie verificată legalitatea solicitării. Potrivit lor, cetățenii trebuie să se asigure că există temei legal și justificare pentru utilizare informațiilor care au caracter personal. De asemenea, posesorul trebuie să înțeleagă cum îi vor fi folosite și protejate datele.
„Dacă transmiterea datelor se bazează pe consimțământ, subiectul de date trebuie să fie informat într-un mod clar și detaliat despre modul în care vor fi prelucrate datele sale. Consimțământul trebuie să fie obținut în mod liber, informat și explicit înainte de colectarea datelor și să fie documentat corespunzător.
În cazul transmiterii copiilor documentelor prin intermediul poștei electronice sau altor platforme digitale, este esențial ca datele să fie protejate prin măsuri de securitate adecvate, cum ar fi criptarea mesajelor și utilizarea plată”, informează funcționarii din cadrul Centrului pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Posesorul datelor trebuie să se asigure că persoana sau entitate căreia îi transmite informațiile este de încredere și respectă reglementările legale, să fie atent la modul în care se vor prelucra acestea și, dacă sesizează abuzuri, să le raporteze autorităților de resort.
La Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal pot fi depuse plângeri în termen de 30 de zile de la depistarea încălcărilor. Informațiile vor fi verificare, iar dacă se vor stabili nereguli, instituția are dreptul să ceară instanței să sancționeze contravențional persoanele care le-au comis.
„Se recomandă ca subiectul de date să se informeze continuu asupra drepturilor sale în ceea ce privește protecția datelor personale și asupra măsurilor de securitate pe care trebuie să le adopte pentru a preveni riscurile asociate cu transmiterea acestora. Prin implementarea acestor recomandări, subiectul de date va putea proteja mai eficient datele sale cu caracter personal și va contribui la prevenirea abuzurilor sau utilizării neautorizate a acestora”, punctează specialiștii.
Articolul Nu expediați copiile actelor prin e-mail sau pe rețelele de socializare. Riscurile și modul în care pot fi prevenite apare prima dată în Realitatea.md.